Co trzecia polska firma nie kontroluje swoich kierowców na drogach

Ponad połowa managerów w Polsce przyznaje, że ich podwładny spowodował lub uczestniczył w wypadku prowadząc samochód podczas podróży służbowej. Z badań TomTom Telematics wynika, że duża część polskich firm nie kontroluje czasu i sposobu w jaki ich pracownicy prowadzą samochody oraz nie prowadzi żadnych szkoleń w tym zakresie. Może to prowadzić do wymiernych strat finansowych.
Badanie TomTom Telematics przeprowadzone wśród 300 menedżerów wyższego szczebla w Polsce jednoznacznie pokazuje, że niemal wszystkie polskie firmy (94 % ankietowanych) wysyłają swoich pracowników w podróże biznesowe własnym lub firmowym samochodem. Jednocześnie ponad połowa ankietowanych dyrektorów przyznaje (51%), że ich podwładny spowodował lub uczestniczył w wypadku prowadząc samochód podczas podróży służbowej.

Jedną z głównych przyczyn wypadków jest brak odpowiednich procedur w firmach. Jeden na trzech ankietowanych menedżerów (35%) przyznaje, że jego firma w żaden sposób nie monitoruje zachowania swoich pracowników na drogach i w żaden sposób nie nie weryfikuje ile przewinień drogowych dany pracownik miał w przeszłości na koncie. Jeden na czterech (26%) nie wie ile czasu jego pracownicy spędzają za kierownicą. Jedna trzecia firm (36%) nie prowadzi żadnych szkoleń w zakresie bezpiecznej jazdy.

"Polskie firmy nie kontrolują swoich pracowników na drogach podczas podróży służbowych. Tym samym narażają się na odpowiedzialność prawną oraz wymierne straty finansowe. Ponad 66% ankietowanych menedżerów przyznało, że wypadki spowodowane przez pracowników ograniczyły lub uniemożliwiły im wykonywanie obowiązków zawodowych"
- Marek Kujawiński, Dyrektor Sprzedaży TomTom Telematics Polska.

Poszkodowanemu pracownikowi podlegającemu ubezpieczeniu społecznemu przysługuje szereg świadczeń z tytułu długotrwałego bądź stałego uszczerbku na zdrowiu jakiego doznał wskutek wypadku przy pracy. W zależności od stanu zdrowia poszkodowany ma prawo m.in. do zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego, jednorazowego odszkodowania, renty z tytułu niezdolności do pracy, a także dodatku pielęgnacyjnego.

"Pierwszym krokiem do poprawy bezpieczeństwa pracowników na drogach oraz poprawy efektywności biznesowej firmy jest monitoring zachowania kierowców pojazdów służbowych. Wdrożenie telematycznego systemu zarządzania flotą jak WEBFLEET pozwala w sposób zdalny z biura na identyfikację niebezpiecznych zachowań na drodze, kontrolę parametrów eksploatacyjnych i optymalizację wykonywania zadań przez pracowników w terenie. To z kolei może pomóc zmniejszyć liczbę wypadków i kolizji, poprawić produktywność pracowników oraz obniżyć koszty operacyjne i składki ubezpieczeniowe" - Marek Kujawiński, Dyrektor Sprzedaży TomTom Telematics Polska.

Źródło:

Badanie “TomTom Telematics Safety Report” zostało przeprowadzone w dniach 16-28 czerwca 2017 roku wśród 300 managerów wyższego szczebla oraz przedstawicieli kadry zarządzającej w polskich firmach zatrudniających co najmniej 5 pracowników.

Ustawa z dnia 30.10.2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2009 r. nr 167, poz. 1322 ze zm.)

TomTom Telematics

TomTom Telematics jest wyodrębnioną jednostką TomTom, zajmującą się zarządzaniem flotami, telematyką pojazdową i świadczeniem usług typu "connected car". Nasza platforma WEBFLEET oferuje rozwiązanie "Software-as-a-Service", z którego korzystają zarówno małe, średnie jak i duże przedsiębiorstwa w celu zapewnienia efektywniejszego wykorzystania pojazdów, optymalizacji kosztów eksploatacyjnych i paliwa, wsparcia kierowców oraz ogólnego zwiększenia wydajności pracy. Ponadto TomTom Telematics świadczy usługi na rzecz ubezpieczycieli, wypożyczalni, przedsiębiorstw leasingowych, importerów samochodowych oraz podmiotów kierujących swoją ofertę zarówno do przedsiębiorców, jak i do konsumentów.

Z bazą obsługiwanych pojazdów liczącą ponad 763.000 jednostek na całym świecie TomTom Telematics zalicza się do światowych liderów wśród dostawców rozwiązań telematycznych. Spółka świadczy usługi na rzecz kierowców w ponad 60 krajach, zapewniając im największą w całym przemyśle telematycznym lokalną sieć wsparcia oraz najszerszy wybór swoistych dla tego sektora aplikacji oraz rozwiązań integracyjnych dostarczanych przez osoby trzecie. Ponad 48.000 klientów codziennie korzysta z wysokiego standardu bezpieczeństwa, jakości i dostępności naszych usług, udokumentowanego certyfikatem ISO/IEC 27001:2013, potwierdzonym w listopadzie 2016 roku.